نکاتی برای پاک کردن لکه ها

نکاتی برای پاک کردن لکه ها

پاک کردن لکه ها
لکه چسب :
1. اگر لکه ی چسب روی فرش محبوب شما افتاده نگران نباشید چون می توانید پس از خشک کردن آن را به آسانی با نوک یک چاقو یا قیچی در نهایت دقت و ظرافت از فرش جدا کنید . توجه داشته باشید که قیچی یا چاقو را هر چقدر افقی تر بگیرید نتیجه ی بهتری بدست می آید .
2. برای از بین بردن لکه ی چسب ، پارچه ای را درون سرکه فرو ببرید و روی لکه چسب بگذارید ، بطوریکه کاملاً آن را اشباع کند ، بزودی شاهد این خواهید بود که چسب سختی خود را از دست داده و نرم تر خواهد شد و به راحتی می توانید چسب را جدا کنید.
لکه خون:
1. لکه ی خون تازه ای را که خشک نشده ، با آب سرد و صابون بشویید تا بر طرف شود .
2. خمیری را از مخلوط کردن آ ب سرد و نشاسته ی ذرت درست کرده ، روی لکه ی خون بگذارید . سپس پارچه را به آرامی مالش دهید و آن را مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شود . آفتاب باعث می شود خون از پارچه خارج ، و جذب نشاسته گردد . در صورت نیاز این عمل را چند بار تکرار کنید .
3. برای پاک کردن لکه ی خون در یک سطل آب سرد یک مشت نمک بریزید و پارچه ی لکه دار را به مدت 15 دقیقه درون آن خیس کنید ، سپس آن را درون پودر شوینده ی آنزیم دار فرو ببرید(البته در این مرحله به جنس لباس دقت کنید و هرگز پارچه ی ابریشمی و پشمی را در شوینده های آنزیم دار فرو نبرید) .
4. در صورتی که لکه های خون لباس مورد علاقه ی شما پس از شستشو با پودر لباسشویی از بین نرفت ، محلولی از پودر شوینده و آمونیاک تهیه و لباس را در آن بشویید و در انتها آن را کاملاً آبکشی نمایید .
لکه مداد شمعی :
1. کمی سُس مایونز در یک ظرف بریزید ، دستمالی تمیز و خشک را به آن آغشته کنید ، روی نقاطی که لکه ی مداد شمعی دارد را بپوشانید و با دستمال روی آن بمالید . یک دستمال دیگر بردارید ، آن را کمی مرطوب کنید و سطح لکه دار را به طور کامل پاک کنید .
2. مقداری نشاسته را با آب مخلوط کنید . باید میزان نشاسته بیشتر از آب باشد و محلول غلیظ باشد . هر چه غلظت محلول بیشتر باشد قدرت پاک کنندگی اش افزایش میابد . محلول را روی محل مورد نظر ریخته ، به کمک فِرچه آن را پاک کنید و سطح را با یک دستمال تمیز کنید .
لکه های کهنه :
برای لکه هایی که از مدت ها پیش بر روی لباس باقی مانده اند کافی است دو قاشق غذا خوری پودر لباسشویی را همراه با سه قاشق غذاخوری سرکه و یک لیتر آب گرم مخلوط کنید و لکه را با آن بشویید .
لکه قیر :
برای پاک کردن لکه های ایجاد شده بواسطه ی قیر میتوان از بنزین(محل لکه را در بنزین غوطه ور سازید و پس از حل شدن و از بین رفتن لکه در معرض هوای آزاد و آفتاب قرار دهید) و کَره استفاده نمود .
لکه زنگ زدگی :
لکه ی زنگِ فلزات را می توان با لیمو ترش از بین برد . لیمو را به دو نیم تقسیم کرده و روی لکه ی مورد نظر بریزید . سپس یک لایه نمک روی آن ریخته و در مقابل آفتاب قرار دهید .
لکه شوره کفش(لکه باران) :
اگر لکه ی سفیدی یا شوره هایی روی کفش دیدید ، مخلوط آب و سرکه یکی از نتیجه بخش ترین محلول های شیمیایی دست ساز برای از بین بردن آن است . پس از استفاده خواهید دید هیچ اثری از شوره باقی نمانده است .
لکه شمع و چربی :
1. ابتدا باقی مانده چربی و پارفین بجا مانده از ماده ایجاد کننده ی لکه را با چاقو و یا جسمی نوک تیز ، آرام برداشته و سپس دو تکه دستمال توالت یا کاغذ گراف در دو طرف لکه(قسمت زیرین و روی لکه) قرار دهید . سپس اتوی گرمی را بر روی یکی از کاغذها در محل لکه فشار دهید . با این کار ، چربی موجود در لکه آب شده و جذب دستمال یا کاغذهای طرفین می شود و لکه از بین می رود . لازم بذکر است در مورد موکت و فرش پس از برداشتن پارافین و یا چربی سفت شده از روی سطح ، تنها یک کاغذ بر روی سطح لکه(روی فرش در محل لکه) قرار دهید و اتو بکشید .
2. اگر شمع بر روی میز یا وسایل چوبی ریخت . لکه ی آن را به آرامی با آب وِلَرم شسته و فوراً با پنبه پاک کنید . سپس پارچه ای پشمی را روی محل انداخته با میله ی چوبی مالش دهید تا سطح پاک شود . به هیچ عنوان شمع را نتراشید و هرگز از سمباده استفاده نکنید .
3. لکه ی چربی ایجاد شده بر روی پارچه را توسط نمک و الکل پاک کنید .
4. مقداری آرد روی لکه بریزید ، یک قطعه کاغذ خشک روی آن قرار داده و اتو بزنید بدین وسیله چربی جذب کاغذ می گردد .
لکه جوهر و مرکب :
1. لکه ی حاصل از جوهر را پنج دقیقه در شیر خوابانده و سپس آن را با آب معمولی شستشو دهید بدین شکل لکه به راحتی از بین می رود .
2. برای پاک کردن لکه های مربوط به جوهر یک تکه پنبه را به آب گوجه فرنگی آغشته نمایید و روی لکه جوهر مالیده و سپس آن را بشویید ، لکه پاک می شود .
3. برای از بین بردن جوهر روی فرش یا لباس مقداری ماست روی محل لکه ریخته و با قاشق آن را جمع کنید . چند مرتبه این کار را تکرار کنید تا لکه کاملاً از بین برود .
4. در صورت تازه بودن لکه های مربوط به مرکب و جوهر ، از موادی نظیر آرد گندم ، نمک ، گچ یا پودر تالک(پودر بچه) برای جذب لکه استفاده کنید و مانع پخش شدن آن در قسمت‌های دیگر پارچه شوید .
5. محل لکه های مربوط به مرکب سیاه را ابتدا خیس کرده و روی آن کمی نمک بریزید . سپس با پنبه مالش دهید و چنانچه نتیجه نگرفتید مخلوطی از گلیسرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودر دستی خوب شست و شو دهید .
6. برای پارچه‌های سفید پنبه‌ای و کتانی ، می‌توانید از آب ژاول استفاده کنید .
لکه چای :
1. برای از بین بردن لکه ی چای می بایست فوراً پارچه ی خیسی را روی لکه بکشید . چنانچه لکه پاک نشد پارچه را آغشته به محلول آب و پودر لباسشویی نمایید و بر روی لکه بکشید تا تمیز شود .
2. در صورت نبود امکان شستشوی سریع مقداری نمک روی لکه ریخته و مدتی صبر کنید تا نمک چای را به خود جذب کند و در صورت امکان شستشو آن را با آب گرم و مواد شوینده بشویید .
3. سطح لکه را با اسپری مخصوص مو بپوشانید ، سپس صابونی را بر روی سطح لکه بمالید و بعد از آن محل لکه را در آب سرد خیسانده و بشویید .
لکه قهوه :
بر روی لکه ی ایجاد شده در اثر قهوه ابتدا از ارتفاع 5 تا 6 سانتیمتری آب جوش بریزید ، سپس به مدت چند ساعت پارچه را به همین حال باقی بگذارید . پس از این چنانچه این نوع لکه ها بر روی لباس های پشمی یا ابریشمی ‌باشد ، سریعاً با آب سرد یا ولرم پاک می‌شود لذا باقیمانده‌ی لکه را که حالتی روغنی دارد به کمک تتراکلریدکربن یا نفت پاک کنید . در صورت دُرشت یا قدیمی بودن لکه حاصله از قهوه ، مقداری از آثار آن باقی می‌ماند که با خشک کردن لباس در برابر نور آفتاب ، باقیمانده‌ی لکه نیز محو می‌گردد .
لکه آدامس :
1. لکه ی آدامس را میتوانید با تتراکلریدکربن پاک کنید ، و پس از پاک کردن لکه ی آدامس لباس را شستشو دهید .
2. برای از بین بردن لکه ی آدامس میتوانید از شیره‌ی درخت کاج یا روغن نباتی استفاده کنید و بعد از آن ، لباس را کاملاً بشوئید .
3. روش دیگر برای از بین بردن لکه‌ی آدامس از روی لباس، این است که ‌یک تکه‌ یخ را چندین بار بر روی لکه ی ایجاد شده از آدامس بکشید تا باقی مانده ی آدامس جـــدا شود . در صورت جدا نشدن آدامس ، می‌توانید از بنزین استفاده کنید . همچنین در مواردی که آدامس به فرش و موکت چسبیده است از یخ استفاده کنید . قطعات یخ را بر روی آدامس بگذارید تا کاملاً سخت و شکننده شوند . پس از جدا نمودن آدامس برای تمیزی بیشتر از ماده ی لکه پاک کن استفاده کنید .
لکه آبرنگ :
ابتدا محل لکه را با آب سرد بشوئید و سپس با آب نیم گرم و پودر شوینده شستشو دهید . چنانچه لکه با این روش از بین نرفت ، پنبه را به گلیسیرین آغشته کنید و روی آن بمالید و پس از آن با آب گرم و پودر شوینده شستشو دهید . چنانچه از این راهکارها نتیجه نگرفتید ، از تربانتین استفاده کنید .
لکه رنگ پلاستیک :
ابتدا اضافی رنگ را بتراشید ، سپس روی آن نفت خام بمالید و با پنبه پاک کنید و در نهایت با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی نمائید .
لکه رنگ روغن :
پاک کردن لکه های کهنه ی رنگهای روغنی تقریباً غیر ممکن است اما در صورتی که هنوز رنگ خشک نشده باشد ، اضافه رنگ را از روی پارچه تراشیده و پنبه ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید و پس از آن با پنبه ی دیگری پاک کنید . این کار را چندین بار تکرار کنید و در نهایت باقیمانده ی رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید .
لکه روغن ماشین :
1. برای این منظور روی لکه ها کره یا روغن بمالید و بگذارید 12 ساعت بماند . سپس آن را با بنزین پاک کنید . البته این راه برای لکه برداری از لباس های ابریشمی و کتانی است .
2. برای از بین بردن لکه های روغن ماشین بر روی لباس های چرمی نیز می توانید مقداری وازلین روی لکه بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با کربن تتراکلرور پاک کنید سپس با یک تکه پارچه پشمی آن را جلا دهید .
3. همچنین برای تمیز کردن لباسی که لک روغن گرفته است آن را در نوشابه های سیاه گازدار(کوکاکولا) خیسانده و سپس آن را با آب و پودر لباسشویی بشویید .
لکه گل و لای :
ابتدا یک عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کرده و بر روی لکه بمالید . سپس لباس را در آب سرد خیس کرده و با مواد شوینده شستشو دهید . در صورتی که لکه کماکان پایدار باقی ماند ، دستمال را به الکل آغشته کرده و بر روی لکه بمالید .
لکه آبمیوه :
1. چنانچه لکه ی آبمیوه بر روی پارچه سفید ایجاد شده بود ، با آب و صابون آن را بشویید .
2. اگر لکه روی پارچه های پشمی بود میتوانید آب اکسیژنه را با چند قطره آمونیاک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنید .
3. چنانچه لکه روی پارچه های ابریشمی سفید و یا رنگی بود آب و الکل سفید ۹۰% را به نسبت مساوی مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنید و یا مقداری نمک بر روی لکه بریزید و سپس آن را ۱۰ دقیقه در آب سرد بخوابانید . پس از آن با آب گرم و پودر رختشویی بشویید .
لکه سُس گوجه فرنگی :
برای پاک کردن لکه ی سُس گوجه فرنگی ، بوسیله ی پارچه ای آغشته به الکل به روش ضربه ای لکه را پاک کرده ، سپس در آب سرد و مایع شوینده بشویید . چنانچه لکه روی سطح فرش یا موکت بود مقداری کَف ریش تراشی روی لکه ریخته و سطح آن را با اسفنج مالش دهید تا پاک شود . سپس با دستمالی مرطوب روی لکه بکشید و صبر کنید تا خشک شود .
لکه نوشابه :
قشر نازکی از نمک یا پودر تالک(پودر بچه) را روی لکه بریزید و تا یک ساعت بگذارید به همان حال بماند و سپس با کمی مایع ظرفشویی و آب گرم محل لکه را شست وشو دهید .
لکه تخم مرغ :
برای پاک کردن لکه تازه تخم مرغ ابتدا محل لکه را با آب سرد بشویید و سپس محل لکه را در آب وِلَرم و صابون شستشو دهید و در نهایت با الکل و محلول رقیق آمونیاک اثر لکه را برطرف نمایید .
لکه زرد سیگار :
اگر لباس دوست داشتنی شما در اثر سوختگی یا دود حاصل از سیگار زرد شده است ، حبه ی قندی را روی لکه بکشید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود و نهایتاً محل لکه را با آب و پودر لباسشویی بشویید .
لکه شیر :
برای از بین بردن لکه شیر ، محلول آمونیاک را به مقدار زیاد رقیق کرده و مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و لکه را با این محلول پاک نمایید و بلافاصله آب بکشید .
لکه عرق بدن :
اگر لباس سفید است کافی است مقداری محلول آب نمک تهیه کنید و لکه را مدت یک ساعت در آن قرار دهید تا پاک شود .
برای پاک کردن لکه عرق از یقه لباس نیز می توانید از خمیر جوش شیرین و سرکه سفید کمک بگیرید . بدین ترتیب که این خمیر را روی محل مورد نظر مالیده و پس از چند دقیقه شستشو دهید و همچنین برای پاک کردن لکه های عرق موجود بر سطح لباس می توانید از محلول رقیق شده سرکه یا آب لیمو نیز کمک بگیرید .
لکه اتو(لکه ی زرد اتو) :
1. اگر لباس کتانی بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم کرده و روی لکه بمالید و بدین ترتیب لکه های زرد برطرف خواهد شد و پس از آن لباس را داخل آب سرد ۱۰ دقیقه خیس کنید و نهایتاً بشویید .
2. همچنین برای از بین بردن لکه های حاصل از اتو می توانید از محلول آب اکسیژنه رقیق شده با آب استفاده نمایید .
لکه واکس :
1. ابتدا پارچه ای را خیس کرده و روی محل لکه بکشید . در مرحله ی بعد روی پارچه مقدای مایع ظرفشویی ریخته و بر روی لکه بکشید و نهایتاً دوباره با پارچه ی خیس دیگری روی لکه را تمیز کنید .
2. همچنین در صورت نتیجه نگرفتن از راهکار اول می توانید با پارچه ای که آغشته به الکل کرده اید بر روی لکه بکشید تا کاملاً تمیز شود .
لکه شکلات :
1. در مرحله ی اول باقی شکلات را از روی پارچه بردارید و سپس یک پارچه سفید را چند لایه تا کنید و زیر پارچه آغشته شده به شکلات در محل لکه(زیر لکه) قرار دهید . پس از این به نسبت مساوی سرکه و الکل را با هم مخلوط کرده با پنبه روی محل لکه بکشید و با پنبه دیگری روی آن را خشک کنید .
2. چنانچه با استفاده از روش نخست لکه ی حاصل از شکلات پاک نشد می توانید از آب اکسیژنه رقیق شده با آب استفاده نمایید و در آخر پارچه را با آب گرم و صابون بشویید .
لکه رُژ لب :
1. مقداری خمیر دندان را بر روی لکه بمالید و سپس محل لکه را با آب گرم شست و شو دهید .
2. محل لکه را در گلیسیرین بخیسانید و سپس روی لکه را الکل یا بنزین بمالید و در انتها پارچه ای که آغشته به محلول پودر رختشویی شده را روی لکه بمالید و نهایتاً در محلول پودر رختشویی بشویید و سپس خوب آب کشی کنید .
لکه بستنی :
پارچه لک شده از بستنی را در محلول حاصل از آب و مایع لباسشویی خیس کنید و بعد با پنبه ای آغشته به بنزین روی آن بکشید و نهایتاً آب کشی کنید .
لکه لاک :
باقی مانده ی لاک تازه یا خشک شده ی موجود بر روی پارچه را توسط یک جسم نسبتا نوک تیز جدا نموده و لباس را با هدف در آب سرد خیس نمایید تا لکه مقداری رقیق تر شود . می توانید برای خیساندن لباس از یک سطل یا تشت استفاده کرده و به ازای هر 3.5 لیتر(یک گالون) آب سرد می بایست 25 میلی لیتر شوینده مایع(معمولا نصف یک پیمانه مشخص شده برای شوینده) اضافه نمایید و به مدت 30 دقیقه لباس را در این حالت در تشت به حال خود رها کنید و پس از این مدت با استفاده از یک پیمانه دیگر شوینده مایع و آب گرم ، لباس را شستشو نمایید . در صورتی که لکه باقی ماند ، می بایست پیش از خشک کردن مراحل خیساندن تا آبکشی را یک بار دیگر تکرار نمایید .
نکته :
1. پارچه های سبک روی آب معلق می شوند(چگالی کمتر از آب دارند) بر این اساس می بایست از یک پارچه حوله ای برای سنگین تر کردن پارچه لک دار استفاده نمود تا لکه موجود بر روی پارچه کاملا در داخل آب قرار گیرد .
2. پیش از انجام هرگونه فرایند لکه بری بر روی لباس می بایست با توجه به دستور العمل برچسب مراقبتی لباس عمل نمایید .
3. همواره حلال ها و شوینده های جدید را در قسمت غیر قابل دیدن لباس جهت اطمینان از آسیب نرساندن به لباس آن را تست نمایید .
4. اگر قصد دارید پارچه های ابریشمی یا پشمی را لکه زدایی نمایید حتما احتیاط های اولیه را در مورد انتخاب حلال ها و شوینده ها رعایت فرمایید .
لکه انار :
1. سریعا از آب سرد برای رقیق نمودن لکه ی حاصل از انار استفاده کنید و سپس از مایع شوینده و یا مایع ظرفشویی در ناحیه ای که لکه ایجاد شده استفاده نمایید و توسط انگشت دستتان شوینده را بر روی محل لکه بمالید . در حدود 30 دقیقه لباس را در همین حالت درون آب و شوینده رها سازید و پس از آن لباس را توسط آب سرد آب کشی نمایید .
2. چنانچه لکه با تکنیک لکه بری اول از بین نرفت می بایست از پراکسید هیدروژن(آب اکسیژنه) استفاده نمایید بدین صورت که اگر پراکسید هیدرژن تاثیر منفی و مخرب بر روی پارچه ی شما نداشت ، مقداری از آن را بروی قسمت لکه بریزید و مدت 3 دقیقه لباس را به حال خود رها کرده و در نهایت لباس را به طور کامل شستشو و آبکشی نمایید .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد و تالار عروسی در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .