به ایرانی بودن خود افتخار کنیم

به ایرانی بودن خود افتخار کنیم

به ایرانی بودنمان افتخار کنیم …

به مهربانی مردمانمان ، به سبک زندگی آنان افتخار کنیم …

همیشه فکر کردن به ایران ، به سرزمینی که در آن به دنیا آمده ام ، سرزمینی که هوایش را نفس کشیده ام تا کم کم رشد کردم و قد کشیدم ، سرزمینی که مهربانی را از مردمش و سخاوت را از طبیعتش یاد گرفته ام هیجان انگیز بوده و هست . هر وقت مسیر خانه تا سرکار را طی می کنم از پنجره اتوبوس به بیرون خیره می شوم و مردم را از نظر می گذرانم و ناخودآگاه پرت می شوم به افکاری که ضربان قلبم را بالا می برد ، به این فکر می کنم که این مردم ، این سرزمین ، چه چیزهایی را از سر گذرانده اند تا به اینجا رسیده اند ؟ بی انصاف نباشیم ، با همه مشکلاتی که همه مان خوب به آن ها واقف هستیم ، مردم ما هنوز هم مهربان هستند ولی شاید آن را فراموش کرده اند ، باید به یاد بیاورند این مهربانی را ، مهربانی ای که شاید لابه لای آلودگی های شهری که حالا با بارش های این چند روزه دیگر اثری ازشان نیست ، گم شده بود . ولی الان دوباره پیدا شده ، شاید باید دوباره به یاد بیاوریم که باید به سرزمینمان افتخار کنیم ، به سرزمینی که کم برای سرپا ایستادن و استوار ماندن تلاش نکرده ، بیایید با هم و در کنار هم به یاد بیاوریم تک تک چیزهایی را که باید به آن ها افتخار کنیم .

به آداب و رسوم قومیت های مختلف افتخار کنیم …

امکان ندارد که به قسمتی از ایران سفر کنید و با آداب و رسوم مختلفی برای مراسم ها ، چه عروسی و چه عزا ، چه خوشی و چه ناخوشی مواجه نشوید ، هر قوم یک آداب ، هر منطقه یک رسم و رسوم خاص . شمال کشور به گونه ای ، شرق به گونه ای دیگر ، غرب بیک شکل و جنوب شکلی دیگر . در همه این رسم و رسوم ها ، رنگ ها جای خود را دارند ، مردم هر خطه با توجه به فرهنگ خودشان مراسماتشان را برگزار می کنند ، ولی چیزی که میان تمام این آداب و رسوم یگانه و واحد است ، اتحاد میان مردم برای برپایی آن رسم و رسوم است ، هر کسی گوشه ای از کار را بر عهده می گیرد و از جانش مایه می گذارد تا مراسم به نحو احسنت برگزار شود .

به لباس قومیت های مختلف افتخار کنیم …

تن پوش های فاخر سراسر رنگ و زیبایی مردمان سرزمینم هم از دیگر مواردی است که باید مایه افتخار و مباهات ایرانیان است ، چراکه نشان از تمدن دیرین کشور عزیزمان دارد ، گوشه گوشه ی این مرز و بوم لباس های محلی خاص خودشان را دارند با ویژگی هایی که منحصر به فرد و از آن خودشان است . اگر به دنبال نشانه های هنر ، عشق و زیبایی می گردید به راحتی می توانید آن ها را در لباس های محلی ایران زمین پیدا کنید . لباس هایی که معمولا پر کار و ظریف هستند و معمولا برای زنان و دختران با دامن های بلند و برای مردان با کلاه و جلیقه و بالا پوش همراه است . این لباس ها چشم ها را از حیرت پر می کنند و ربان را قاصر از بیان .

به مناسبت هایی مانند نوروز و یلدا افتخار کنیم …

فکر نمی کنم هیچ تقویمی در دنیا به اندازه تقویم ایرانی پر باشد از مناسبت های مختلف و زیبا ، مناسبت هایی مانند نوروز و یلدا که قدمتی دیرینه و به بلندای تاریخ پر فراز و نشیب ایران زمین دارند .مناسبت هایی سرشار از معنی و مفهوم . این مناسبت ها چهره شهر را زیبا تر می کنند ، به آن جنب و جوشی خاص و تکرار نشدنی می بخشند . جنب و جوش هایی از جنس چانه زدن مردم در کوچه و بازار برای خرید بهترین هندوانه شب یلدا ، صف های طولانی و شلوغی شیرینی فروشی ها ، همهمه نزدیک شدن سال نو و بویی تازگی اواخر زمستان ، خرید ظرف برای سفره هفت سین و … و چقدر مردم خوشبختی هستیم ما که چنین مناسبت هایی را داریم .

به بازی های سنتی ایرانی افتخار کنیم …

فکر می کنم ما آخرین نسلی بودیم که تجربه بازی های پر سر و صدای کوچه و خیابان را داشتیم ، آخرین نسلی که بدنشان بر اثر برخورد توپ هفت سنگ کبود بود و پشت دست هایشان به خاطر سنگ های یک قل دو قول درد می گرفت ، اما دردی لذت بخش دردی که به یادمان می آورد دوستانی داریم که می توانیم در کنار هم ساعت هایمان را به شادی و خنده بگذرانیم ، باید به داشتن بازی هایی که اتحاد را یادمان می داد افتخار کنیم و دوباره آن ها را زنده کنیم ، دوباره به یاد روزهای بچگی مان به خیابان برویم و هفت سنگ بازی کنیم ، یا موقع برگشت از سر کار تعدادی سنگ جمع کنیم و شب به جای بازی با گوشی ها ، همسرمان را به بازی یک قل دو قول دعوت کنیم ، چه اشکالی دارد ؟!!

به عشایرمان افتخار کنیم

به عشایر ایرانی افتخار کنیم

آخ که این عشایر چه نازنین مردمی هستند ، نماد صلابت ، قدرت و استقلال ، مردمی که خانه هایشان سیاه چادر هایی است در دل طبیعت ، مردمی که زندگی و بقا را جور دیگری معنی کرده اند ، مردمی که به ما یاد می دهند باید گذاشت و گذشت . آن ها مردمی هستند که آزادگی را به معنای دقیق کلمه به تصویر کشیده اند و معنا کرده اند ، عشایران ایرانی سرمایه هایی هستند که باید آن ها را حفظ کرد ، باید به آن ها افتخار کرد و باید از آن ها درس ها گرفت . هیچ کس بهتر از آن ها طبیعت را لمس نکرده است ، هیچ کس بهتر از آن ها با طبیعت این مرز و بوم عجین نیست .

به شعر و ادب پارسی افتخار کنیم …

مگر می توان ایرانی بود و به شعر و ادب ایران افتخار نکرد ، مگر می شود به دیوان حافظ ، دیوان شمس ، رباعیات خیام و تک تک کلمات شاهنامه افتخار نکرد ؟!! شعر و ادب پارسی برایت دنیایی متفاوت را می سازد و تو را با خود به اعماق تاریخ می برد ، به یاری شعر و ادب پارسی می توانی سفری متفاوت به دنیای معماری ایرانی داشته باشی و چه زیبا است همه این حس ها ، حس غنی بودن ، حس اصالت و حس افتخار .

به موسیقی سنتی ایرانی افتخار کنیم …

وقتی نوای موسیقی سنتی ایرانی در فضا پخش می شود ، از خود بی خود شدنت حتمی است ، تار استاد لطفی باشد و سه تار استاد علیزاده ، این محشر چه چیز کم دارد ؟!! صدای گرمی از جنس صدای طلایی استاد شجریان و استاد ناظری . وقتی موسیقی سنتی ایرانی پخش می شود می توانی تک تک ثانیه هایش را زندگی کرد ، با آن به اعماق اصالت فرهنگ و هنر سرزمینت بروی ، فراز ها و نشیب های صدا و نوا را با تک تک سلول های بدنت حس کنی و سرمست از غرور و افتخار باشی .

به پزشکی ایرانی افتخار کنیم …
علم پزشکی هم یکی از آن مواردی است که باید عمیقا به آن افتخار کرد ، این روز ها کم خبر موفقیت پزشکان ایرانی را در سراسر دنیا نمی شنویم . راستش را بخواهید برای این که بتوانیم به علم پزشکی مان تمام و کمال افتخار کنیم ، باید قرن ها به عقب برگردیم ، آن قدر عقب که به زمان ابن سینا و زکریای رازی برسیم ، شاید آن موقع بتوانیم حق مطلب را کمی بیشتر و بهتر بیان کنیم . چراکه دانشمندان ما پایه گذار علم پزشکی اند . گرچه اکنون هم بزرگانی را در عصر حاضر داریم که در تخصص خود حرف اول را در دنیا می زنند مانند پروفسور سمیعی .

به معماری سنتی ایرانی افتخار کنیم …

از معماری سنتی ایرانی هرچه بگوییم کم است ، هر چه از حیاط های با صفای ایرانی و طاق و قوس ها و فخر و مدین ها بگوییم باز هم چیزی جا می ماند ، مگر این همه زیبایی در چند خط قابل بیان است ؟!! مگر می شود راجع به پنجره های ارسی گفت و از طاقچه ها نگفت ؟!! مگر می شود حیاط و حوض فیروزه ای وسط آن را توصیف کرد و از هشتی غافل شد ، مگر می شود از مساجد و نقش و نگار و معماری آن ها گفت و بادگیر ها را که به حق هوش سرشار مهندسی ایرانی را به نمایش می گذارند را از قلم انداخت ؟ اصلا ما قضاوت را بر عهده خود شما می گذاریم ، این همه زیبایی آن هم یکجا در خانه های ایرانی افتخار ندارد ؟!!

به دکوراسیون های سنتی مان افتخار کنیم …

چرا به عناصر دکوراسیونی که حس زندگی را برای ما بهتر می کنند و باعث می شوند از زندگیمان لذت ببریم ، افتخار نکنیم ؟!! مگر نمی شود به سماوری که از صبح تا آخر شب می جوشد افتخار کرد ؟!! مگر نمی شود به پشتی های ایرانی که وقتی از سرکار برمی گردیم خستگی هایمان را به جان می خرند افتخار کرد ؟!! معلوم است که می شود به همه این ها افتخار کرد ، به کوزه های سفالی ، گلدان های زیبا ، درب های چوبی منبت کاری شده ، گلیم ها و فرش های دست باف ، چشم زخم های ساخته شده با اسپند که از دیوار آویزان است ، به تمامی این موارد و حس خوبی که از آن ها می گیریم افتخار کنیم .

به صنعت فرشمان افتخار کنیم

به فرش و صنایع دستی ایرانی افتخار کنیم …

صنایع دستی هر کشور سفیران فرهنگ آن کشور هستند و خوشا به سعادت سرزمین ما که سفیران فرهنگش سرشارند از هنر و زیبایی و ظرافت . اگر می خواهید صنایع دستی را به مهمان خارجی هدیه کنید ، به سراغ فرش های ایرانی بروید که هواداران و دوستداران زیادی در سراسر دنیا دارند ، فرش های ایرانی بهترین سفیر فرهنگ غنی ایرانی در دیگر کشور ها هستند ، البته از گلیم و گبه و جاجیم هم نباید غافل شد ، جعبه های منبت کاری شده و خاتم کاری شده هم هوش از سر هر کسی می پراند ، خلاصه که دستتان هم برای انتخاب و هم برای افتخار در این زمینه حسابی باز است .

به مواد و مصالح ایرانی افتخار کنیم …

شاید هیچ متریالی مثل آجر نتواند زمین ، رنگ و بوی خاک را برای ما زنده و حاضر سازد . آجر تنها مصالحی است که در هر گوشه ی معماری سنتی ما دیده می شود و در هر مکان به فراخور موقعیت و کاربری ، شکلی نو به خود گرفته است . حضور گرم آجر در معماری و طراحی داخلی نه تنها رنگ نباخته است ، بلکه در شکل و قالب های متنوع تری رخ نمایی می کند ، کاشی های فیروزه ای هم که طنین عشق را در خانه برپا می کنند . خب گمان نمی کنم برای افتخار کردن به چنین چیزهایی مورد دیگری نیز لازم باشد .

حرم امام رضا(ع)

به حرم مطهر امام رضا افتخار کنیم …

در گوشه شرقی سرزمین پهناورمان کسی خانه دارد که به مهمان نوازی مشهور است . هر ساله تعداد از ما راهی مشهد می شویم تا به پابوس امام رئوفمان ، هشتمین امام شیعیان برویم و از برکت وجودش بهره مند شویم . بی شک حضور حرم مطهر یکی از امامان شیعه برایمان باعث افتخار است .

به کشور چهار فصل مان افتخار کنیم …

ایران ، سرزمین چهار فصل ، از آن زمانی که به یاد می آورم همیشه این صفت دنباله اسم سرزمینمان بوده و هست و به راستی هم که چه صفت بجا و درخوری است . نه اغراق است و نه شعار تبلیغاتی برای جذب گردشگر . ایران جزء معدود کشورهایی است که از نعمت چهار فصل بودن برخوردار است ، این به این معنی است که در هر زمان از سال می توانید به جاهای مختلفی از ایران بروید و تجربه ای متفاوت از آب و هوا داشته باشید و این خود یعنی مصداق بارز افتخار کردن .

به ورزش های ایرانی افتخار کنیم …

ورزش زورخانه ای از آن دسته از ورزش های اصیلی است که همواره افتخار و غرور را برای ایرانیان به همراه داشته است . آیین پهلوانی ، فتوت و جوانمردی از دل همین زورخانه هایی بیرون آمده که قدیمی ترین باشگاه های ورزشی جهان اند . اما ما ورزش های اصیل در فرهنگمان کم نداریم ، ورزش هایی را داریم مانند چوگان که قدمتی طولانی دارد و یا کشتی که همیشه در هر عرصه و رقابتی برای مان افتخار آفرین بوده اند .

به محصولات صادراتی افتخار کنیم

زعفران عضو جدا نشدنی سفره ها و غذاهای بانوان باسلیقه ایرانی است . مگر می شود از این گیاه خوش رنگ و لعاب به آسانی گذشت ؟!! ایران جزو برترین صادر کنندگان زعفران در دنیا است ، اصلا عطر و طعم زعفرانی که در زمین های ایرانی به ثمر می رسد با دیگر زعفران ها فرق دارد ، این زعفران ها بوی عشق می دهند ، همین که به غذا اضافه می شوند به آن عطر و طعمی بی نظیر می بخشند . شاید دلیلش این است که در تمام مراحل به ثمر نشستن آن ها چشمانی مشتاق و لبانی خندان مراقب آن ها بوده .

به غذاها و دمنوش های ایرانی افتخار کنیم …

از زعفران گفتیم یادمان به غذاهای خوش رنگ و لعاب و سفره های پر از صفا و صمیمیت ایرانی افتاد ، سفره هایی رنگارنگ که بیشتر به یک اثر هنری و یا یک تابلوی نقاشی می مانند تا یک سفره غذا ، از بس که درونشان پر است از غذاهای رنگارنگ . همنشینی قیمه ای نارنجی رنگ را با برنج سفید تصور کنید ، حتما در چنین سفره ای سبزی های با طراوت هم حضور دارند و با رنگ سبز خودشان حسابی به سفره نشاط و شادابی می بخشند . قطعا بعد از خوردن چنین غذایی خوردن یک دمنوش سنتی هم حسابی می چسبد . گرچه داریم در این مرز و بوم افرادی که متاسفانه شاید از تجربه خوردن چنین غذاهایی بی بهره بوده اند ولی معتقدیم مهربانی ایرانی و عطوفت و حس هم یاری او هیچ گاه اجازه نمی دهد که هم وطن و هم نوعش در سختی باشد .

به هنرمندان معاصر ایرانی افتخار کنیم

افتخار به سرزمینم فقط محدود به زمان های گذشته نمی شود ، در عصر حاضر هم موارد زیادی در سرزمینمان وجود دارد که می توانم با غرور سرم را بالا بگیرم و از آن ها صحبت کنم . می توانم به هنرمندان معاصر کشورم مانند استاد شجریان و پرویز تناولی و استاد عزت الله انتظامی افتخار کنم که هنر ایرانی را جور دیگری به مردم دنیا نشان داده اند . به راستی که می شود به جزء جزء این سرزمین بالید .

به ایرانی هایی که جهان را جای بهتری برای زندگی کردند ، افتخار کنیم …

در سراسر دنیا افراد ایرانی هستند که دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کرده اند و باعث شده اند تا کیفیت زندگی ها بالا تر رود ، مثال آن بنیانگذار بزرگترین سایت خرید و فروش اینترنتی یعنی ebay است ، مهندس پیر امیدیار ، یا سرکار خانم ثریا دارابی که با راه اندازی سایت Foodspotting تبدیل شده است به یکی از سی زن پیشتاز جهان در عرصه تکنولوژی و یا در همین ایران ، برادران محمدی که سایت دیجی کالا را در ایران راه اندازی کرده اند و حالا این سایت تبدیل شده است به مرجعی معتبر برای خرید اینترنتی در ایران ، خب بی شک همه این ها باعث افتخار است .

شهیدان

به شهیدان فتخار کنیم

به هر دین و مسلکی که معتقد باشی ، یا هر دیدگاه و عقیده ای داشته باشی ، نمی توانی ارزش وجودی شهیدان را انکار کنی ، شهیدانی که بدون چشم داشت جان را بر کف دست گرفتند و تمام قد از میهنشان دفاع کردند . چه در هشت سال جنگ تحمیلی و چه در عرصه های دیگر . شهیدان سرزمینم برایم مایه افتخار و غرورند ، به خودم می بالم که در سرزمینی زندگی می کنم که جوانانش برای دفاع از میهنشان از جان خود هم می گذرند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .