زبان بدن چیست؟

زبان بدن چیست؟

انسان موجودی کاملاً اجتماعی است و همواره در ارتباط با افراد دیگر بوده و بدون وجود دیگران زندگی برایش سخت و دشوار است . ما با ایجاد هرگونه تماس با افراد ، نوعی ارتباط با آن ها برقرار می نماییم که این ارتباط می تواند کلامی و یا غیر کلامی باشد . طبیعتاً هر کدام از این شیوه ها نیازمند آموزش و یادگیری است . انسان حتی بدون اینکه زبان به سخن باز کند میتواند ارتباط و پیوندی محکم با اطرافیان خود داشته باشد . ارتباط غیر کلامی گاهی بسیار مهمتر و ارزشمندتر از ارتباطی است که با کلمات برقرار می شود . اغلب اوقات برای رساندن یک پیام کلامی نیز می بایست زبان بدن را همراه سازیم . زبان بدن یکی از راه های ارتباطی غیر کلامی و منحصر بفردی است که توسط آن اطلاعاتی را منتقل می کنیم ، یا آنچه در درونمان می گذرد را به صورت اشارات ، حرکات بدنی و حالات چهره ، آگاهانه و یا نا خودآگاه ابراز می کنیم . این ابراز ارتباطی می تواند جایگزینی عمدی برای حرفهایمان باشد ، آن ها را تقویت کند و یا منعکس کننده ، یا پنهان کننده ی خلقیات ما باشد . زبان بدن شامل حرکات بدن و علائم کلامی است . بسیاری از زوجین اطلاعات کافی در مورد زبان بدن ندارند و همین عدم اطلاع کافی ، اولین گام های ایجاد یک ارتباط مؤثر در ارتباط زناشویی را با مشکل مواجه می کند . کسب این مهارت ، شناخت زبان بدن و انتقال مفاهیم بدون کلام از جمله توانمندی هایی است که هر زوج می بایست بیاموزد . به عنوان مثال نگاه کردن با نگریستن و دیدن متفاوت است . از زبان بدن می توانیم به منظور انتقال احساسات خود بهره ببریم . گاهی اوقات اتفاق می افتد که با حرفمان می گوییم : عصبانی نیستم و تو را بخشیدم ، در حالی که حالات و زبان بدنمان می گوید : عصبانی هستم و نمی توانم تو را ببخشم ، در این مواقع مشکلات زناشویی بروز می کند . فرستادن این پیام های دوگانه برای همسران گیج کننده است و ممکن است شنونده ، وی را بعنوان فردی دروغگو قلمداد کند . از سوی دیگر انسان ها کمتر می توانند با زبان بدنشان طرف مقابل را گول بزنند ، زیرا همانطور که قبلاً اشاره شد این زبان به طور نیمه هوشیار عمل می کند و به راحتی می توانیم دریافت خود را از زبان طرف مقابل تعبیر و تفسیر کنیم . البته گاهی حرکتی که برای یک فرهنگ معنی خاصی دارد در فرهنگی دیگر دارای مفهوم کاملاً متفاوتی است . به طور کلی ارتباط بین زوجین از سه سطح برخوردار است :

  • سطح اول : واژه ها و کلامی که هر یک از زوجین به زبان می آورند .
  • سطح دوم : لحن بیان این کلام و واژه ها .
  • سطح سوم : زبــان بـــدن .

بیشتر زوجین با دو سطح اول آشنایی کاملی دارند ، ولی با سطح سوم کمی بیگانه اند . لذا برای داشتن ارتباطی سالم باید از سط سوم نیز مطلع گردند . شما با نحوه ی ایستادن ، نشستن ، خطوط چهره ، حالت تکان دادن دست ها ، نه تنها با کلام بلکه با حرکات بدن خود با همسرتان ارتباط برقرار می کنید . جالب است بدانید تنها 7 تا 10 درصد ارتباطات با سطح اول ، یعنی واژه ها و 60 تا 70 درصد با زبان بدن صورت می گیرد . بخاطر وجود چنین مزیتی است که بارها اتفاق افتاده است که از حالات همسرتان به وضع کاری او پی برده اید . تصور کنید همسرتان از سر کار به خانه باز می گردد و اظهار می کند روز خوبی داشته است ، درحالی که زبان بدن او حاکی از وجود روز کاری شلوغ و پر دغدغه ای بوده است . بطور قطع شما ترجیح می دهید زبان بدن او را جدی بگیرید و در آرام کردن منزل بکوشید . برای اینکه بیشتر با زبان بدن آشنا شوید بهتر است از این پس ، بیشتر به رفتار و حالات افراد دقت کنید . به دنبال کشف این زبان در تماشای فیلم ها  تئاتر باشید . برای دستیابی به این مهارت خوب است اقدامات زیر را انجام دهید :

  1. صدای تلویزیون را قطع کنید .
  2. سعی کنید از طریق تماشای تصویر قضایا و اتفاقات فیلم را درک کنید .
  3. هر 5 دقیقه صدای تلوزیون را زیاد کنید تا به میزان دقت خود در برداشت از زبان بدن آگاه شوید .

برای آشنایی بیشتر با زبان بدن به نمونه های زیر دقت کنید .

آنچه می بینیم ، آنچه درمی یابیم .

  1. راه رفتن سریع و با صلابت : اعتماد و اطمینان .
  2. جویدن ناخُن دست : عدم امنیت ، حالت عصبی .
  3. دست بر کمر گذاشتن : آمادگی ، ستیزه جویی .
  4. نشستن و پا روی پا انداختن و آهسته لگد زدن : دل زدگی ملایم .
  5. با پاهای باز لَم دادن : روراستی ، آرامش .
  6. دست به سینه بودن : حالت تدافعی .
  7. دست در جیب راه رفتن و شانه ها را تکان دادن : غم و اندوه .
  8. دست روی گونه گذاشتن : اندیشیدن .
  9. مالیدن بینی : تردید ، دروغگویی .
  10. مالیدن چشم ها : دو دلی ، ناباوری .
  11. دست ها را از پشت قفل کردن : بیم ، خشم ، ناکامی .
  12. سر را در میان دستان گرفتن : پشیمانی ، دل زدگی .
  13. دست ها را به هم ساییدن : پیش بینی ، آمادگی .
  14. دست ها را پشت سر گره زدن و نشستن : اعتماد ، برتری .
  15. با کف دست باز صحبت کردن : بی گناهی ، صداقت .
  16. فشردن قسمت بالایی بینی : ارزشیابی منفی .
  17. ضربه زدن با انگشت : تحکّم ، عجله .
  18. دست کشیدن به موها و نوازش آن ها : کمبود اعتماد به نفس .
  19. سر را به یک طرف خم کردن : علاقه .
  20. چانه را نوازش کردن : سعی در گرفتن تصمیم .
  21. چشم ها را از دیگران دزدیدن : دروغگویی .

باید خاطر نشان کرد که این علائم نمونه هایی کوچک از زبان بدن هستند که هر زوج در زندگی خود می تواند آن ها را کشف کند و با تجربه به صحیح بودن آن ها دست یابد .

تذکر : هرگز زبان بدن همسرتان را برای خود او تفسیر نکنید . لازم نیست که او از برداشت شما آگاه شود ، می توانید این اطلاعات را با او در میان بگذارید تا در درک صحیح شما سهیم باشد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .