زمان و مکان مناسب خواستگاری

زمان و مکان مناسب خواستگاری

امروزه بسیاری از جوانان به دلایل متفاوتی چون آشنایی بیشتر ، کمتر شدن دردسر رفت و آمد خانواده ها و …  مجالس خواستگاری رسمی

را به تاخیر میاندازند و سعی شان بر این است تا جلسات اولیه خواستگاری را بدون حضور والدین و به تنهایی برگزار کنند .

مثلا برخی از دانشجویان ترجیح می دهند خواستگاری در محل دانشگاه انجام گیرد و علت آن را دردسر مسافرت خانواده ها ، آشنایی اولیه و … مطرح می کنند

برخی دیگر از جوانان نیز علاقه دارند در دفاتر مشاوره جلسه خواستگاری را انجام دهند و از این طریق با مشکلات و دردسرهای رفت ‌و آمد به خانه طرفین روبرو نباشند و برای این نظر خود استدلال های گوناگونی چون اگر خواستگاری در منزل باشد و با موفقیت انجام نگیرد ، بازتاب خوبی در محل ندارد ، کوچک بودن خانه یا بودن آن در محله های پایین شهر و … می آورند .

برخی از خانواده ها نیز این مراسم را در خانه دیگر اقوامشان مانند عمو ، عمه و … برگزار می کنند و دلایلی مانند کوچکی خانه و بزرگی فامیل ، نزدیکی خانه اقوام به منزل پسر و … را می آورند که این امر هم چندان مطلوب نیست ، مگر اینکه دلیل خاصی از جمله تعمیر منزل و … وجود داشته باشد .

  • مکان خواستگاری .
دکوراسیون خانه ، آراستگی و تزئینات و تابلوهای روی دیوار ، کتاب های موجود در کتابخانه و حتی گفتار کودکانی که در حیاط منزل مشغول بازی هستند ، همه و همه می توانند ما را در شناخت بهتر و کاملتر فرد مقابل و خانواده اش یاری رسانند . این دلایل ، دلایل پسندیده ای برای حذف این سنت مبارک نیست . خواستگاری به دلایل متعددی باید در محل زندگی فرد انجام پذیرد . زیرا محیط خانه فرد مقابل ، ما را با فرهنگ ، حالات و نظریات او و خانواده اش آشنا می کند . دکوراسیون خانه ، آراستگی و تزئینات و تابلوهای روی دیوار ، کتاب های موجود در کتابخانه و حتی گفتار کودکانی که در حیاط منزل مشغول بازی هستند ، همه و همه می‌توانند ما را در شناخت بهتر و کاملتر فرد مقابل و خانواده اش یاری رسانند . به عبارت دیگر محیط خانه شناخت خوبی از وضعیت فرد مقابل در اختیار ما می گذارد . اگر دختر خانم اتاقی اختصاصی در منزل دارد ، بهتر است صحبتهای دو نفری در آن اتاق انجام شود ، این امر به آقا پسر کمک می کند تا به وسیله تصاویری که بر دیوار اتاق وی نصب شده و کتاب هایی که در قفسه کتابخانه اش وجود دارد و حتی به وسیله نحوه چیدمان اتاقش بهتر او را بشناسد . زیرا همه این امور بیانگر حالات روحی دختر خانم می باشند .

پس از گذشت یکی دو جلسه از گفتگو ها که در منزل پدری دختر خانم انجام شد ، خانواده دختر نیز می توانند پیشنهاد دهند که جلسه سوم یا چهارم در منزل پدری پسر به منظور بازدید انجام شود و از این طریق دختر نیز با دیدن فضای خانه پدری پسر و اتاق وی بسیاری از اطلاعات را به دست آورد . بارها دیده شده وقتی دختر خانمی پس از عقد به منزل پسر رفته شگفت زده شده‌ است ، زیرا محیط منزل آن ها را کاملا با آنچه در ذهن ترسیم کرده بود متفاوت می بیند . باید این بازدید زودتر از انتخاب انجام شود .

  • زمان خواستگاری .

قرار خواستگاری باید زمانی مناسب گذاشته شود که افراد آرامش داشته باشند . بنابراین بهتر است در زمان مناسبی از شب که همه از کار روزانه فارغ شده اند و یا در روز تعطیل و در هوایی مناسب ، برگزار شود . امام باقر(علیه السلام) خواستگاری در هوای گرم را نهی فرموده و امام علی (علیه السلام) روز تعطیل اعیاد و … را پیشنهاد داده اند که هم روز تعطیلی کارهای روزمره و هم روز مبارکی است . نکته قابل توجه این است که زمان جلسه اول خواستگاری نباید طولانی شود . حدود یک ساعت (15 دقیقه برای احوالپرسی و تعارفات و 45 دقیقه برای گفت و گوی اولیه دختر و پسر) کافی است . زمانی که دختر و پسر با یکدیگر جداگانه صحبت می کنند ، خانواده ها هم می توانند درباره مسائل مورد علاقه خود گفتگو کنند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .