مراسم عروسی در سیستان

مراسم عروسی در سیستان
  • خواستگاری :

پس از انتخاب دختر توسط والدین پسر ، پدر و مادر پسر برای خواستگاری به منزل پدر دختر می روند . پس از صرف چای و بحث های متفرقه پدر یا مادر دختر اظهار می دارد آیا پسر ما را به فرزندی می پذیرید ؟ پدر دختر چند رو مهلت می خواهد تا بتواند ضمن مشورت با بستگان و بزرگان فامیل پاسخ مناسبی برای خواسته آنان بیابد . سرپرست دختر در موعد مقرر موافقت یا مخالفت خود را با این وصلت به خانواده پسر اعلام می کند . اگر کار به توافق بینجامد در مورد مهریه ، شیربهاء و … وارد مذاکره می شوند . هدیه ای به عنوان نشانه مثل پیراهن یا یک دست لباس کامل از طرف خانواده پسر به عروس داده می شود .

در روز معین و پیش از تعیین شده ای تعدادی از زنان خانواده عروس به همراه او به اتفاق داماد یا نماینده وی جهت خرید لباس یا وسایل آرایش و غیره به شهر می روند و کلیه وسایل مورد نیاز عروس را تهیه می کنند . ضمنا برای همه همراهان نیز به انتخاب خود آن ها پیراهن یا چادر می خرند و به روستا مراجعه می کنند . لباس های خریداری شده را در یک وقت مناسب به منزل عروس می برند . در هنگام بردن لباس عروس به محض نزدیک شدن به درب خانه عروس ، زنان خانواده داماد می گویند ؛

هزار هزار آورده *** شتر قطار آورده *** پیرهن یار آورده *** ما می بریم عروس را *** ما می بریم عروس را

زنان خانواده عروس پاسخ می دهند ؛

شتر قطار پس ببر *** پیرهن یار پس بر *** ما نمی دیم عروس را *** ما نمی دیم عروس را

  • حنابندان :

روز قبل از حنابندان یک زن از طرف خانواده عروس و یک زن از طرف خانواده داماد جهت دعوت کردن بستگان و آشنایان برای شرکت در جشن عروسی به منازل آن ها می روند و در هر خانه ای که می رسند پس از احوالپرسی اظهار می دارند ؛

سر و کله خاشبوره که شما ره به فردا (یعنی پدر و مادر عروس و داماد خبر کرده)

دعوت شونده با توجه به وضع مالی خود مبلغی پول در بشقاب گذاشته و به دو زن مزبور می دهد و برای شرکت در مراسم فردا اعلام آمادگی می کند .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .