درمان گیاهی تعریق بیش از اندازه

درمان گیاهی تعریق بیش از اندازه

تعریق یکی از کارهای طبیعی بدن است . که به تنظیم درجه حرارت بدن کمک می کند . اما تعریق بیش از اندازه فایده ی خاصی ندارد و غالباً باعث آزار روحی و جسمی و ایجاد مشکل در ارتباطات اجتماعی افراد می شود . زیرا عرق زیاد باعث بوی بد و یا خیس شدن و شوره روی لباس می گردد .

  • علائم تعریق بیش از اندازه :

تعریق زیاد از ناحیه ی زیر بغل ، کف پا و دست و به درجات کمتر از سایر نقاط بدن می باشد . این تعریق در اثر وجود باکتری ها در ادامه ایجاد بوی بد و نامطبوعی از عرق می کند .

  • دلایل تعریق شدید :

عواملی همچون تب و عفونت ، پرکاری تیروئید ، حمله ی قلبی  ، زمینه های ارثی ، استفاده از بعضی داروها و مواد مخدر ، مشکلات هورمونی(به عنوان مثال در یائسگی) از مهمترین دلایل تعریق شدید به شمار می روند . در مواردی نیز علت تعریق شدید ناشناخته است . استرس ، فعالیت سنگین بدنی و هوای گرم این حالت را تشدید می کند .

  • کنترل تعریق شدید :
  1. از وضعیت های استرس زا تا حد امکان دوری کنید .
  2. به طور منظم و با فواصل زمانی اندک حمام بگیرید و لباس خود را عوض کنید .
  3. لباس های گشاد و بافته شده از الیاف طبیعی مثل نخ بویژه جوراب های نخی بپوشید .
  4. از مواد کاهش دهنده ی تعریق و عرق در زیر بغل ، پودر های خشک کننده ، بو برها و ضد عرق ها استفاده کنید .
  5. صندل و یا کفش های چرمی بپوشید و از پوشیدن کفش هایی که با مواد مصنوعی ساخته شده اند خودداری کنید .
  6. روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید(در صورتی که هوا گرم باشد حتی از این هم بیشتر مایعات بنوشید) .
  • گیاهان مؤثر و نسخه های ترکیبی گیاهی جهت کاهش تعریق :
  1. بادمجان : آب زرد رنگی که در زمان نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می شود ، برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین داروست و اشخاصی که دست و پایشان مرتباً عرق می کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا تعریق آن ها کاهش یابد .
  2. سرکه سیب(یک لیوان)،آب وِلَرم(دو لیوان)،حَنا(یک قاشق غذاخوری) : حنا را در یک لیوان آب ریخته و 15 دقیقه صبر کنید ، سپس یک لیوان دیگر آب و سرکه ی سیب را به آن افزوده و کاملاً هم بزنید و آن را بر روی پوست بدن بویژه قسمت هایی که بیشتر عرق می کند بمالید و بعد از 15 دقیقه شستشو دهید . این مخلوط خنک کننده و ضد عفونی کننده ی پوست بوده و در کاهش تعریق و برطرف شدن بوی بد عرق تأثیر بسزایی دارد . این روش 3 بار در هفته قابل استفاده است .
  3. نعناع(سه قاشق غذاخوری)،برگ گردو(چهار قاشق غذاخوری)،کَلپوره(پنج قاشق غذا خوری) : گیاهان فوق را با هم مخلوط کرده و خُرد کنید . سپس آن ها را در 3 لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه دَم کنید . محلول دَم کرده را صاف و قسمت هایی از بدن را که بیشترین تعریق را دارند با آن شستشو دهید و 30 دقیقه بعد آبکشی نمایید .
  4. کَنگَر فرنگی(آرتیشو) : مقداری آب کَنگَر فرنگی را گرفته و به قسمت هایی از بدن که زیاد عرق می کند بمالید . این محلول کاهش دهنده ی عرق و برطرف کننده ی بوی بد آن می باشد .
  5. حنا،سدر : حنا و سدر را به نسبت مساوی با هم محلوط نموده و یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب گرم بریزید و پس از گذشت 10 دقیقه آن را به قسمت هایی از بدن که زیاد عرق می کند بمالید و 30 دقیقه بعد شستشو دهید .

منبع : گنجینه سبز درمان . تألیف میترا قاسمی .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .