تکالیف و وظایف متقابل زن و شوهر

تکالیف و وظایف متقابل زن و شوهر

در این مطلب به بررسی تکالیف و وظایف متقابل زن و شوهر می پردازیم . آنچه در این مطلب به آن اشاره می گردد بخشی از مهمترین تکالیف و وظایف متقابل زن و شوهر نسبت به یکدیگر است . تکالیف و وظایف زن و شوهر نسبت به هم متعددند و در نظر مکتب اسلام ، فلاسفه ، جامعه شناسی و علمای تعلیم و تربیت و اخلاق به صورتهای مختلف اعلام گردیده است . از نظر علم اخلاق تکالیف متقابل زن و شوهر عبارتند از ؛

  • اولین تکلیف دو فردی که مایلند ازدواج نمایند و تشکیل خانواده بدهند این است که صمیمانه نسبت به یکدیگر تمایل داشته باشند و به هم علاقه مند باشند و مصمم باشند که برای همیشه با یکدیگر زندگی کنند .
  • از صحت مزاج و سلامت جسم و روان خود خاطر جمع بوده و تضمین کنند که فرزندانی که از آن ها بوجود می آیند از نظر جسمی و روانی سالم خواهند بود .
  • مردان نیز موکلفند که مطمئن باشند می توانند امکانات زندگی ، معیشت و تربیت زن و فرزندان آینده خود را تامین نمایند .
  • مهمترین تکلیف زن و شوهر پس از ازدواج ، وفاداری به یکدیگر است ، رعایت این امر همان اندازه که بر زن واجب است بر مرد نیز واجب می باشد .

در اینجا به بیان خلاصه ای از تکالیف و وظایف متقابل زن و شوهر از دیدگاه قانون می پردازیم . از نظر قانون مدنی همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل یکدیگر برقرار می شود . این حقوق و تکالیف متعدد ، عبارتند از ؛

  • زن و شوهر موکلف به حسن معاشرت با یکدیگر می باشند .
  • زوجین باید در تشدید مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت(یکدیگر را یاری رساندن) نمایند .
  • در روابط زوجین ، ریاست خانواده از خصایص شوهر است .

منبع : خانواده متعادل ؛ حقوق ، وظایف و نحوه رفتار همسران با یکدیگر . تالیف احمد صافی . انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .