راز و رمز ارتباط موفق در زندگی مشترک

راز و رمز ارتباط موفق در زندگی مشترک
مراقبت از روابط بین زوجین به طور موثر ، کمی غیر ممکن است . عاشق شدن کار ساده ای است ، اما تداوم بخشیدن به آن مشکل است . حتما تا به حال این سوال برای شما پیش آمده که چرا بعضی ارتباط ها طولانی مدت و «باکیفیت» هستند ، ولی بعضی دیگر کوتاه مدت و پرتنش ؟! احتمالا شما هم با من موافق هستید ، آن هایی که رابطه طولانی مدتی دارند ، به احتمال زیاد روش های خاصی را استفاده می کنند که رابطه شان دوام پیدا می کند . اما آن هایی که رابطه کوتاه مدتی را تجربه می کنند ، احتمالا یا نمی دانند چه طور رابطه برقرار کنند ، یا بنا به هر دلیل دیگری نمی توانند رابطه را ادامه دهند . اما آن ها که می توانند چه روش هایی را استفاده می کنند که رابطه شان دوام پیدا می کند ؟ ما قصد داریم چند قانون ساده در رابطه را با شما در میان بگذاریم که اگر این قوانین را رعایت کنید ، به احتملا زیاد رابطه پایدار و باکیفیتی را سپری خواهید کرد . از این جهت گفته شد با کیفیت ، چون لزوما بادوام بودن رابطه به معنای سالم بودن آن نیست . لذا حتما باید کیفیت رابطه را هم در نظر داشت ، یک رابطه طولانی مدت با کیفیت . این قوانین با وجود سادگی ، مهارت هایی هستند که برای موثر واقع شدن ، نیاز به تلاش دارند .
  • قانون اول ؛ همسرتان را همان طور که هست بپذیرید .
مطالعات نشان می دهد که یکی از لایل بروز تنش و کشمکش بین زوجین که احتمال جدایی را بالا می برد ، تمایل آن ها برای تغییر دیگری است ، آن گونه که خود دوست دارند . زوجینی که چنین تمایلی دارند ، نمی توانند همسرشان را همان طوری که هست بپذیرند . شاید آن ها متوجه نیستند که بعضی ویژگی ها اساسا تغییرناپذیر هستند ، حداقل می توانم بگویم که شما قادر به تغییر دادن آن نیستید . به بیان دیگر بعضی رفتارهایی که شما از همسرتان می بینید ، “ویژگی های شخصیتی” هستند . مثلا برای یک فرد درونگرا ، زندگی ذهنی جذابیت بیشتری نسبت به زندگی اجتماعی دارد ، او از خلوت کردن با خودش انرژی می گیرد و در تعامل با دیگران انرژی خود را از دست می دهد . او تمایل دارد که حلقه محدودی از دوستانش را داشته باشد . ولی در همین حلقه کوچک ، اعتماد بالایی برقرار باشد . بنابراین اگر شما یک همسر درونگرا دارید ، تلاش برای تغییر دادن وی به یک فرد برونگرا و اجتماعی که در جمع ها نقل محافل باشد و در مهمانی جمع را به دست بگیرد ، احتمالا موجب شود که رابطه شما با همسرتان رو به وخامت بگذارد . چرا !؟! چون او نمی تواند آن چیزی باشد که شما دوست دارید و همین موجب می شود که رفته رفته بر اختلاف های تان افزوده شود . ویژگی های شخصیتی همیشه این چنین آشکار نیستند . مثلا ایرادگیری یا تکانشگری هم ویژگی های شخصیتی هستند و سال های سال طول کشیده تا این ویژگی در یک فرد شکل بگیرد . مهم است بدانید ، ویژگی های شخصیتی به سختی تغییرپذیر هستند . بنابراین تلاش برای تغییر ویژگی های شخصیتی دیگری ، نه تنها بیشتر اوقات به شکست منجر می شود ، بلکه رابطه شما را نیز خراب می کند . قصد ناامید کردن شما را نداریم ، همیشه داستان به این خشکی نیست . بعضی دیگر از رفتارها مهارتی هستند . یعنی شما می توانید با مهارت آموزی این موارد را یاد بگیرید . مثلا گوش دادن فعال یک مهارت است ، یا برقراری ارتباط موثر ، یا مدیریت هیجان ها مواردی هستند که می توان با مهارت آموزی آن ها را ارتقاء داد . لذا تلاش برای تغییر دیگری در بیشتر مواقع نتیجه معکوس می دهد . بنابراین سعی کنید همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید ، با تمام ویژگی هایی که دارد . این کار شما نیست که همسرتان را تغییر دهید ، شما فقط می توانید در فرآیند تغییر به او کمک کنید .
  • قانون دوم ؛ فضای کافی برای رشد همسرتان فراهم کنید .
زندگی مشترک شرایطی را به وجود می آورد که طرفین بیشترین زمانشان را با همدیگر صرف می کنند . حتی گاهی اوقات بعضی زوجین میل دارند که دیگری کمتر به زندگی شخصی خودش بپردازد . واقعیت این است که اگر طرفین فضای کافی را برای رشد دیگری مهیا نکنند و اگر اجازه ندهند که دیگری ، به عنوان یک انسان مستقل ، با توانمندی ها و علایق مستقل ، به زندگی شخصی خود نیز برسد ، احتمالا رابطه آن ها کم کم به سمت جدایی کشیده می شود . هر انسانی ، فارغ از رابطه عاطفی و زندگی مشترک اش ، یک زندگی شخصی دارد با تمام ویژگی های یک زندگی مستقل . او علایق ، توانمندی ها و آرزوهایی دارد که بعضی از آن ها مربوط به زندگی مشترک نمی شود و اگر به این امیال و علایق نپردازد ، کم کم از زندگی مشترک خسته می شود ، چرا که زندگی اش یک چیزی کم دارد . این خستگی را در اصطلاح “احساس گناه وجودی” می گویند . یعنی بعضی وقت ها آدم ها دچار یک احساس گناه از بابت زندگی شخصی شان می شوند . از اینکه چه پتانسیل ها و توانمندی ها و استعدادهایی داشته اند و نتوانستند به آن ها رسیدگی کنند . بنابراین تا جای ممکن فضای لازم برای رشد شخصی همسرتان را به او بدهید .
  • قانون سوم ؛ اتفاق های ناگوار ارتباطی را با خود حمل نکنید .
در زندگی ممکن است اتفاق هایی بیافتد که شما را رنجیده خاطر کند . مثلا اتفاقی که در دروان نامزدی تان افتاده یا حرفی که سر سفره عقدتان یکی از اعضای خانواده همسرتان به شما زده است ، از این دست مواردی هستند که احتمال دارند همیشه به خاطر آن رنج ببرید یا همسرتان را سرزنش کنید . اتفاق ها فراموش نمی شوند و اگر منتظرید که یک روز این خاطره ها از ذهن شما فراموش شود تا به آن فکر نکنید ، سخت در اشتباه هستید . واقعیت این است که باید این اتفاق ها را بپذیرید ، که بخشی از زندگی تان هستند و خواهند بود و دیگر قابل تغییر نیست .
  • قانون چهارم ؛ از نقد مثبت شرمنده نشوید .
هیچ چیز مثل یک رابطه سالم نمی تواند موجب رشد شخصی آدم ها باشد . زمان هایی که با هم هستید ، بهترین فرصت برای یاد گرفتن است ، بهترین فرصت برای درون نگری و یافتن ویژگی های فردی و بهترین فرصت برای یادگیری بعضی مهارت های ارتباطی است . شما یک سرمایه گرانقدر دارید که می توانید به کمک آن کیفیت زندگی شخصی تان را هم بالا ببرید . هرچه زمان رابطه تان با کیفیت تر باشد ، ارتباط هم کیفیت بیشتری پیدا می کند . این تعامل اما پیچیدگی هایی هم دارد . گاهی وقت ها شما نمی دانید به گونه ای خاص که مناسب رابطه باشد عمل کنید . بنابراین نقدها به ما کمک می کنند که با بعضی ویژگی های خودمان که تا به حال به آن توجه نکرده بودیم ، آشنا شویم . ولی توجه داشته باشید که این نقدها نباید دیگری را تخریب کنند .
  • قانون پنجم ؛ رابطه تان را تازه نگه دارید .
یکی از ویژگی های زوجینی که رابطه طولانی مدتی دارند ، این است که همیشه به رابطه شان رسیدگی می کنند . آن ها همیشه رابطه را تازه نگه می دارند ، انگار که تازه با هم آشنا شده اند . تصور کنید اولین روزی که قرار بود همسرتان را ببینید چه طور بودید !؟! چه حرف هایی به او زدید !؟! چه قدر به سر و وضع و ظاهرتان رسیده بودید ؟! چه قدر نسبت به حرف هایش پذیرش داشتید !؟! گرچه گفتنش راحت است ، ولی سعی کنید همیشه همان طوری باشید که قرار بود برای اولین بار همسرتان را ببینید . همان قدر محترمانه و دوست داشتنی . تحقیر و تخریب ، روان آدم ها را زخمی می کند و سخت می شود جای زخم را از بین برد .

گردآوری توسط عقدونه .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .