راه های افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

راه های افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

اگر بخواهیم مستقل و بی حاشیه و با اعتماد به نفس کامل برویم سر اصل مطلب ، باید بگوییم که ما برای رسیدن به خوشبختی و موفقیت به “اعتماد به نفس” و “عزت نفس” نیاز داریم  و خبر بد و خوب ، به طور همزمان این است که هیچ کدام از این دو ، در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی شود مگر خودتان !!!
اعتماد به نفس ، اعتماد به خود است . خودتان را چقدر می شناسید و چقدر به این “خود” اعتماد دارید ؟!! چقدر برایتان محترم است و دوستش دارید ؟ می بینید ؟ “همه چیز به خودتان برمی گردد” . این لحن روانشناسانه و گاهی ناخواشیند جملات ، برای خیلی از ما آشناست ؛ همانجا که معلوم می شود همه چیز تقصیر خودمان و در دست خودمان است ؛ حتی نداشتن اعتماد به نفس !!! چطور می شود اعتماد به نفس مان را بالا ببریم ؟ آنقدر بالا که برای خواستگاری ، استخدام ، سخنرانی و حتی دوستیابی دست و پای اعتماد به نفس مان نلرزد و هیچ رویدادی برایمان ترسناک نباشد .
“اعتماد به نفس در حقیقت نوع تفکر ما درباره خودمان است ، اینکه چگونه توانایی ها و محدودیت های خود را می بینیم ، چطور با آن ها کنار می آییم و برای بهبودشان چه کارهایی می کنیم ؟!!”

اعتماد به نفس

زمانی که اعتماد به نفس در حد سالم و طبیعی باشد ، فرد حس خوبی دارد و خود را مستحق احترام می داند اما برعکس ، وقتی که فرد اعتماد به نفس پایینی دارد ، ارزش کم و ناچیزی برای نظرات و عقایدش قائل می شود . چنین افرادی همیشه نگران هستند ، نگران از اینکه به اندازه کافی در نگاه اطرافیان ، خوب و مورد قبول نباشند . با این تعریف در واقع اعتماد به نفس ، حسی است که شما را قادر می سازد تا ببینید در زندگی برای پیشرفت و ترقی به چه فاکتورهایی نیاز دارید ؟ همین معجزه گر به شما توان تلاش می دهد و کاری می کند تا با علاقه بیشتری اهداف تان را دنبال کنید . جالب اینکه حتی اگر گام های اولیه کوچک باشند ، با تکیه بر اعتماد به نفس به راحتی می توانید به موفقیت دست پیدا کنید . انسان هایی که با اعتماد به نفس پیش می روند به خوبی می دانند که برای بهبود وضعیت زندگی خود باید چه کاری انجام دهند ؟ در ضمن زمانی که به خودتان احترام بگذارید و اعتماد به نفس خوبی داشته باشید ، احساس امنیت و ارزش می کنید ؛ در نتیجه روابطی مثبت و محکم نیز با دیگران برقرار خواهید کرد .

مجموع آنچه گفته شد منجر به این می شود که افراد با اعتماد به نفس بالاتر از دیگران بتوانند با استرس ها و مشکلات زندگی مبارزه کرده یا کنار بیایند . این گروه کمتر احساس “ناامیدی” ، “غم” ، “بی ارزش بودن” و “شرمندگی” می کنند و به همین دلیل از نظر روحی در شرایط بهتری به سر می برند . اختلالات خواب ، افسردگی و اضطراب هم در این افراد کمتر دیده می شود . خب از هر زاویه ای نگاه کنید بهتر از این نمی شود . اگر واقعا داشتن اعتماد به نفس تا این حد بر بهبود “کیفیت زندگی” اثرگذار است حتما باید برای بالا بردنش کاری کرد .

خوب است بدانیم اعتماد به نفس حقیقی ، از شناخت عمیق و همه جانبه ما نسبت به خود ، محیط و دیگران ریشه می گیرد و هر چه این شناخت بیشتر باشد بر روی اعتماد به نفس واقعی ما اثرات مثبت بیشتری می گذارد . برای افزایش اعتماد به نفس روش های متعددی وجود دارد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم .

  • شناخت عمیق و درستی از خودتان داشته باشید ؛ چون پی بردن به توانایی های بزرگ و پنهان خودتان یکی از راه های مهم و موثر افزایش اعتماد به نفس است ؛ بنابراین ذره بین به دست بگیرید و کوچکترین استعدادهای خود را کشف کرده و جدی بگیرید . از طرف دیگر حواستان به تعریف هایی که دوستانتان از شما ارائه می دهند باشد ، شاید لازم باشد خیلی هایشان را باور کنید . خیلی وقت ها با توجه به چیزی که در موردتان می گویند می توانید به بخش های پنهان وجود خود پی ببرید و آنها را جدی بگیرید .
  • مرحله دوم این است که نقاط ضعف خود را شناخته و برای رفع آنها اقدام کنید و در صورتی که این کار عملی نیست ، با آنها کنار بیایید ؛ یا از راه های ممکن آن ها را جبران کنید ؛ مثلا اگر ناتوانی و محدودیت های جسمی یا مادرزادی وراثتی دارید از طریق افزایش توانایی های علمی یا هنری خود این نقص را جبران کنید .
  • توصیه طلایی بعدی این است که استعدادهای خود را شناخته و در راستای رشد و شکوفایی آنها گام بردارید و سرانجام برای بهتر زندگی کردن از آنها استفاده کنید ؛ البته ناگفته پیداست اینکه فهمیدید به نقاشی علاقمندید نمی تواند روی اعتماد به نفس تان معجزه کند بلکه باید با پشتکار زیاد از خودتان و بر پایه استعدادی که در وجودتان کشف کردید ، یک نقاش توانا بسازید . آن وقت اعتماد به نفس ، خودش را بالا می کشد .
  • کاری را که در آن ماهر هستید ، انجام دهید تا احساس لیاقت و موفقیت کنید ؛ هر کس در رشته ها و کارهایی بیشتر موفق است ؛ یکی در آشپزی ، یکی خیاطی ، دیگری هم در کوهنوردی و … نوع کاری که در آن مهارت دارید مهم نیست ، بلکه میزان رضایتی که از خودتان بابت انجام دادنش دارید مهم است . همان وقت که به خودتان دست مریزاد می گویید ، اعتماد به نفستان جان می گیرد .
  • از کسانی که شما را تحقیر می کنند و باور ندارند ، دوری کنید ؛ گرچه توصیه ساده ای است اما جواب می دهد .
  • در زندگی هیچ گاه لجباز نباشید اما در حد یک دنده ترین آدم ها ، هیچ جوره زیر بار ناامیدی نروید ؛ همیشه امیدوار باشید که ناامیدی خودش اعتماد به نفس را در حد زیادی فلج می کند .
  • هر چند همه ی ما به این کار بد عادت داریم اما اگر اعتماد به نفس بالا می خواهید از مقایسه کردن خود با دیگران جدا بپرهیزید و تنها خود را با گذشته های خودتان مقایسه کنید ؛ اگر رو به رشد و پیشرفت و در حال حرکت هستید ، خوب است و دلیلی ندارد غصه عقب ماندگی از فامیل یا دوستان را بخورید .
  • آیه یاس نخوانید و به خودتان شکست و ناتوانی را تلقین نکنید ؛ اگر کسی هم بود که از این اخلاق های بد داشت ، تحت تاثیرش قرار نگیرید چون در نتیجه این افکار ، حس باورپذیری تان نسبت به خودتان کم می شود و سطح خود و توانایی هایتان را پایین می آورید .
  • از افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند تقلید کنید ؛ تحقیقات نشان می دهد که انجام تقلیدی حرکات آدم هایی که اعتماد به نفس بالا دارند ، ترشح هورمون های تستوسترون که مربوط به افزایش قدرت هستند را بالا می برد و خلاصه تغییرات هورمونی پیچیده ای رخ می دهد . بنابراین موقع ایستادن با شانه های رو به عقب و صاف بایستید . بلند صحبت کنید و با اعتماد به نفس رفتار کنید . با تقلید این رفتار ، دیگران هم شما را جدی تر می گیرند .

منبع : دکتر نصیر دهقان مدرس مهارت های زندگی . روزنامه ایران .

عقدونه بزرگترین بانک اطلاعاتی مجموعه های تشریفاتی مشهد .
بهترین تالار در مشهد ، زیباترین باغ تالار در مشهد ، مجلل ترین هتل تالار در مشهد ، با شکوه ترین باغسرا در مشهد و همچنین حرفه ای ترین آتلیه در مشهد را از ما بخواهید .
عقدونه برندی نو با ایده های متفاوت .